Vesti

Zbog diskriminacije i kršenja jedinstva pravnog poretka podneta još jedna Inicijativa za ocenu ustavnosti Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom

A 11 – Inicijativa za ekonomska i socijalna prava podnela je Ustavnom sudu Inicijativu za pokretanje postupka ocene ustavnosti čl. 25 st. 1 – 6 Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom. Osporenim odredbama predviđa se ukidanje prava na roditeljski dodatak ukoliko makar jedno od dece u porodici nije primilo sve obavezne vakcine ili ne pohađa redovno osnovnu školu, odnosno predškolski pripremni program.

Polazeći od brojnih istraživanja i statističkih podataka iz izveštaja državnih organa, domaćih i međunarodnih organizacija, pomenute odredbe imaju nesrazmerno negativne efekte na decu iz najugroženijih romskih porodica. U Republici Srbiji postoje drastične nejednakosti u obuhvatu obaveznom imunizacijom između romske i neromske dece. Procenat dece koja prerano napuštaju osnovno obrazovanje ili ne pohađaju pripremni predškolski program drastično je veći među romskom decom. Razlozi su povezani sa brojnim i specifičnim teškoćama sa kojima se suočavaju pripadnici romske nacionalne manjine i nikako se ne mogu rešavati dodatnim kažnjavanjem posebno ugrožene dece, već propisivanjem mera koje će uticati na rešavanje ovih problema. Ovim povodom, pravna koordinatorka Inicijative A 11, Milijana Trifković, navodi da se „osporenim odredbama narušava jedinstvo pravnog poretka jer su posebnim propisima već uvedene sankcije za nevakcinisanje dece ili neupisivanje u osnovnu školu ili pripremni predškolski program, a sa druge strane javnim politikama predviđene mere koje država preduzima da bi rešila ovaj problem među decom koja dolaze iz najugroženijih romskih porodica.

Osporenim zakonskim rešenjima se potpuno zanemaruje naročito težak položaj romske nacionalne manjine i teškoće sa kojima se oni suočavaju, posebno u oblasti zdravstvene zaštite i obrazovanja“. Zbog svog nesrazmerno negativnog efekta po prava dece koja dolaze iz najugroženijih romskih porodica, osporene odredbe su i u suprotnosti sa garancijama zabrane diskriminacije koja je predviđena Evropskom konvencijom o ljudskim pravima, Konvencijom o pravima deteta i Konvencijom o ukidanju svih oblika rasne diskriminacije, dodaje Trifković.
Imajući u vidu teške i neotklonjive posledice koje primena čl. 25 st. 1 – 6 Zakona ima na prava dece koja dolaze iz najugroženijih kategorija stanovništva, Inicijativa A 11 je uz inicijativu za ocenu ustavnosti predložila Ustavnom sudu da u skladu sa svojim ovlašćenjima i praksom u sličnim postupcima hitno obustavi primenu osporenih odredbi do donošenja odluke o njihovoj neustavnosti.

Related Posts

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *