Pedagoški asistenti – učitelji i prijatelji
Posao pedagoškog asistenta jeste da bude u službi deteta, odnosno učenika, i okružen svojim saradnicima da pruža podršku deci u njihovom razvojnom putu kao i njihovim porodicama.
Oni su ključna karika koja povezuje decu, roditelje i instituciju i da je pedagoški asistent nezamenljiv. On je ključna osoba za podršku deci marginalizovane grupacije“
Pedagoški asistent pruža pomoć i dodatnu podršku grupi dece i učenika u predškolskoj ustanovi i osnovnoju skladu sa njihovim potrebama kao i zaposlenima u cilju unapređivanja njihovog rada.
On je profesionalno obučen član školskog osoblja koji, u radu sa nastavnicima, decom, porodicama i zajednicom, pomaže deci iz marginalizovanih grupa da iskoriste sve prednosti obrazovanja i prevaziđu teškoće sa kojima se suočavaju tokom školovanja. Uloga pedagoškog asistenta kao novog tipa prosvetnog radnika u obrazovno-vaspitnim ustanovama se pre svega odnosi na podršku u učenju deci iz osetljivih grupa stanovništva, na rad sa decom koja dolaze iz socijalno depriviranih sredina romskom decom i, uopšte, na rad sa decom za koju nastavni kolektiv proceni da im je potrebna obrazovna podrška kroz različite vidove individualizovanog pristupa u radu u okviru nastave.
Pedagoški/a asistent/kinja učestvuje u realizaciji nastavnog procesa koji kreira i u okviru odeljenja sprovodi učitelj ili predmetni nastavnik, tako što asistira nastavniku u realizaciji nastavnih aktivnosti sprovodeći zadatke po nalogu nastavnika za određenu grupu učenika ili jednog učenika za koje je identifikovana potreba za individualizovanim pristupom u savlađivanju nastavnog gradiva.
Tokom cele godine asistenti učestvuju na sastancima Školskog inkluzivnog tima, Tima za zaštitu dece od nasilja u školama i drugim školskim timovima.
U Srbiji ima preko 200 pedagoških asistenata u osnovnim školama.
Posao pedagoškog aistenta nije dovoljno plaćen, s obzirom na obim i sadržaj posla. Njihov pravni status takođe nije regulisan, nemaju stalni radni odnos već obnavljaju ugovor sveke školske godine. Pravni status je nerešen što dodatno utiče na gubitak motivacije za rad pedagoških asistenata.
Asistenturja ande sikavni – sikavne thaj amala
Bući kataro o asistento si te ćerel lačipe e čavorendje ande sikavni, te sile lači saradnja katara aver manuša ande sikavni, thaj te del bari podrška e čavorendje an lengo baripe thaj lendje familijendje .
Asisteturja si majimportnatno manuš katar bajatura, lendje deja thaj dada, i katar institucije. Pala čavore kaj si thode pe rig asistntura si maj importnatne.
Asistenturja ande sikavni den podrška i kana si jekh bajato thaj kana si majbut, thaj and kindergarten thaj ande sikavni. Von pomožin i manušendje kaj ćeren bući ande sikavni.
Von si profesionalno sikade thaj si članurja katar odbora onde sikavni, sae ćeren bući katar manuša ande sikavni, ćeren bući e čavorenca, thaj lendje familijenca, pomožilen e čavorendje kaj si thode po rig te silen an pire vasta džanglipe thaj te avelendje majloko ande sikavni. Asistenturja sar neve bućarne ande sikavni, lendj majimortnatni bući si te pomožin e čavorendje te majloće sikaven ande sikavni, von si pala amare Rromane čavore, e čavore kaj aven andar familije kaj najlen love, tahj čavore kaj sikavne phenen kaj trubulen loćaripe.
Asistenturja den e podrška sikavendje sar te ćeren o lila pala čavore kaj trubulen podrška te sićol majlače.
Asitenturja ando sao berš si pe sastankurja e timoja pala inkluzivno sikibe, thaj e timoja kaj araken e čavoren katar maripe ande sikavne.
Ande Srbija si majbut nego 200 asitentjura nade sikavne katar 1. dži ko ohtoto razredi.
Asitenturja ande sikavni ćeren bari bući pala čavore ande sićon majlače ali ipak najlen bare love pala goj bući. Lendje lila pala bući naj čače, najlen bući pala sajek nego svako berš ćeren neve lila. Godolese kaj najlen lila pale bući pale sajek, asistendje si but pare te ćeren bući kaj ni džanen da li „tara“ ka ćeren bući.