Projekat „Inkluzivno predškolsko vaspitanje i obrazovanje“ – u koliko gradova u Srbiji će biti realizovan?

STALNA KONFERENCIJA ROMSKIH UDRUŽENJA GRAĐANA – LIGA ROMA
SAVAKHTUNI KONFERENCIA ROMANE DIZUTNENGE AMALIPE – LIGA E ROMENGI
STANDING CONFERENCE OF THE ROMA ASSOCIATIONS OF THE CITIZENS – THE LEAGUE OF ROMA
Balkanska 18, Tržni centar Ivanijum, lok 94 11000 Beograd PIB 108205421 Matični broj 28122225
+ 381 18 42 46 940 + 381 11 36 71 568 + 381 24 55 46 97
info@ligaroma.org.rs www.ligaroma.org.rs
Datum i mesto: 27.07.2018. godine, Beograd
VLADA REPUBLIKE SRBIJE
MINISTARSTVO PROSVETE, NAUKE I TEHNOLOŠKOG RAZVOJA
Nemanjina 22-26, 11000 Beograd
Mladen Šarčević, Ministar
Poštovani,
Sa velikom zabrinutošću Vam se obraćamo nakon uvida u rang listu gradova i opština u cilju pripreme projekta „Inkluzivno predškolsko vaspitanje i obrazovanje“. Od trideset visoko rangiranih gradova i opština sa rang liste koju je objavilo Ministarstvo prosvete nauke i tehnološkog razvoja, po podacima Zavoda za statistiku RS, samo trinaest ima značajan broj dece uzrasta od 3-6 godina koja su romske nacionalnosti.
Ovaj projekat romska zajednica vidi kao jednu od najznačajnijih prekretnica za svoju emancipaciju i dugoročno ulaganje u razvoj, socijalnu pokretljivost i napredak njenih pripadnika. Istraživanja pokazuju da su prve godine života period od izuzetnog značaja za razvoj dece što u velikoj meri zavisi od kvaliteta njihovog okruženja i njihovog ranog iskustva. Činjenica da romska deca, naročito iz najsiromašnijih porodica ne dobijaju adekvatne podsticaje na ranom uzrastu negativno utiče na njihov razvoj, pa s toga ne mogu da ostvare svoje pune potencijale. Nisu dovoljno pripremljena za početak školovanja, što često za posledicu ima slab uspeh i rano napuštanja škole.
MICS 2014 studija pokazuje da je indeks razvoja u ranom detinjstvu 83% za romsku decu a 95% u opštoj populaciji, što znači da se značajno manji broj romske dece pravilno razvija u odnosu na vršnjake. Prema MICS 2014 tek 6% romske dece između 3 i 5 godina pohađa predškolske ustanove (za razliku od 50% dece tog uzrasta u opštoj populaciji). Ne samo da su svi pokazatelji značajno nepovoljniji za romsku decu, poslednjih godina postoji i trend povećavanja razlika u odnosu na vršnjake iz opšte populacije.
Polazeći od ovih alarmantnih nalaza smatramo da su institucije države dužne da obezbede ravnopravni start i podršku romskoj zajednici koja, segregisana, i dalje ostaje na marginama društva, umesto da, sa ostalim građanima, učestvuje u njegovom razvoju. Uvažavajući potrebe većinske i drugih manjinskih zajednica za predškolskim obrazovanjem, koje ovaj projekat pokušava da podmiri, smatramo da već od početka nismo ravnopravni. Svoj deci je potrebno predškolsko obrazovanje. Ali drugi smeštaju decu u vrtić uglavnom zato što rade i što mogu da plate njihov boravak, a Romi niti rade niti mogu da plate. A cilj predškloskog obrazovanja je podrška razvoju i obrazovanju dece
pre svega. I zato prilikom rangiranja gradova i opština za učešće u projektu procenat pripadnika romske nacionalnosti ne bi trebalo da bude dodatni, već jedan od bitnih kriterijuma.Uključivanje romske dece u predškolsko obrazovanje kroz projekat uglavnom se u javnosti tretira kroz treću komponentu. Očekivanja su da će se romska deca u novim programima naći svoje mesto. Računajući na to da će usluge koje će kroz ovu komponentu razvijati ostati održive, ne bismo voleli da vidimo da su romska deca uključena isključivo u diversifikovane i povremene programe, a u maloj meri ili nimalo u celodnevne programe predškolskog vaspitanja i obrazovanja. To bi svakako bio novi vid diskriminacije, ali ovoga puta institucionalni.
Sa namerom da zajedno doprinesemo što delotvornijim efektima socijalne inkluzije Roma kroz ovaj projekat, kao prilog, dostavljamo Vam naš predlog liste gradova i opština za podršku u kojima je broj romske dece dovoljno značajan da u perpektivi doprinese napredku romske zajednice i društva u celini.
Mi Vam, kao jedna od mreža koja predstavlja interese romske zajednice stojimo na raspolaganju i očekujemo da budemo uključeni u proces pripreme i sprovođenja ovoga značajnog projekta za Srbiju. Predlažemo da se tim povodom sastanemo tokom septembra kako bismo zajedno razmotrili sve pretpostavke uključivanja romske dece u programe ranog obrazovanja.
U prilogu: spisak 30 opština u kojima postoji značajan broj romske dece za rano obrazovanje